onsdag 6 februari 2008

Strindberg, Fadren och Könskampen

Strindberg, Fadren och Könskampen
Intro:
NIONDE SCENEN
De förre. Laura.
Laura Jaså, Bertha är där! Då kanske vi kan få höra hennes egen mening, då frågan om hennes öde skall avgöras.
Ryttmästarn Barnet kan väl knappt ha någon grundad mening om huru en ung flickas liv kommer att gestalta sig, vilket vi däremot lättare kunna ungefär beräkna, då vi sett ett stort antal unga flickors liv utveckla sig.
Laura Men efter som vi äro av olika mening, kan ju Bertha få ge utslaget.
Ryttmästarn Nej! Jag låter ingen inkräkta på mina rättigheter, varken kvinnor eller eller barn. Bertha, lämna oss.
Bertha går ut.
Laura Du fruktade hennes uttalande, emedan du trodde att det skulle bli till min fördel.
Ryttmästarn Jag vet, att hon själv vill ifrån hemmet, men jag vet också, att du äger makt ändra hennes vilja efter behag.
Laura Å, är jag så mäktig!
Ryttmästarn Ja, du har en satanisk makt att få igenom din vilja, men det får alltid den som icke skyr medlen. Hur fick du till exempel bort doktor Norling och hur fick du hit den nya?
Laura Ja, hur fick jag det?
Ryttmästarn Du skymfade den förre, så han gick, och lät din bror skaffa röster åt den här.
Laura Nå, det var ju mycket enkelt och fullkomligt lagligt. Ska Bertha resa nu?
Ryttmästarn Ja, om fjorton dagar skall hon resa.
Laura Är det ditt beslut?
Ryttmästarn Ja!
Laura Har du talat vid Bertha om det?
Ryttmästarn Ja!
Laura Då får jag lov att söka hindra det!
Ryttmästarn Det kan du inte!
Laura Inte! Tror du att en mor släpper ut sitt barn bland dåliga människor att lära sig, det allt vad modern inplantat är dumheter, så att hon sedan får gå föraktad av sin dotter hela sitt liv.
Ryttmästarn Tror du att en far vill tillåta okunniga och inbilska kvinnor lära dottren att fadren var en charlatan?
Laura Det skulle nu betyda mindre med fadren.
Ryttmästarn Varför så?
Laura Därför att modren är närmare till barnet, sedan man upptäckt att ingen egentligen kan veta vem som är ett barns fader.
Ryttmästarn Vad har det för tillämpning i det här fallet?
Laura Inte vet du om du är Berthas far!
Ryttmästarn Vet jag inte!
Laura Nej, det ingen kan veta, det väl inte du!
Ryttmästarn Skämtar du?
Laura Nej, jag begagnar endast dina lärdomar. För övrigt, hur vet du att jag inte varit dig otrogen?
Ryttmästarn Mycket tror jag dig om, men det inte, och inte det heller om du skulle tala om det, såvida det var sant.
Lura Antag att jag föredrog allt, att bli utstött, föraktad, allt för att få behålla och råda över mitt barn, och att jag nu voro uppriktig, när jag förklarade: Bertha är mitt, men inte ditt barn! Antag...
Ryttmästarn Sluta nu!
Laura Antag bara detta: då vore din makt ute!
Ryttmästarn Sedan du bevisat, att jag icke var fadren!
Laura Det vore väl inte svårt! Skulle du vilja det?
Ryttmästarn Sluta nu!
Laura Jag skulle naturligtvis bara behöva uppge namnet på den verklige fadren, närmare bestämma plats och tidpunkt, till exempel -, när är Bertha född? - tredje året efter vigseln...
Ryttmästarn Sluta nu! Annars...
Laura Annars vad? Vi ska sluta nu! Men tänk noga på vad du gör och beslutar! Och gör dig framför allt inte löjlig!
Ryttmästarn Jag finner allt detta ytterst sorgligt!
Laura Desto löjligare blir du!
Ryttmästarn Men inte du!
Laura Nej, så klokt har vi fått det ställt.
Ryttmästarn Det är därför man inte kan strida med er.
Laura Varför inlåter du dig i strid med en överlägsen fiende.
Ryttmästarn Överlägsen?
Laura Ja! Eget är det, men jag har aldrig kunnat se på en man, utan att känna mig överlägsen.
Ryttmästarn Nå, då skall du få se din överman en gång, så du aldrig glömmer det.
Laura Det skall bli intressant.
Amman (in) Bordet är serverat. Behagar inte herrskapet stiga ut och spisa?
Laura Jo gärna!
Ryttmästarn dröjer; sätter sig i en fåtölj vid divanbordet.
Laura Ska du komma och äta kväll?
Ryttmästarn Nej, tack, jag vill ingenting ha!
Laura Va! Är du ledsen?
Ryttmästarn Nej, men jag är inte hungrig.
Laura Kom nu, annars ska man göra frågor som - äro onödiga! - Var snäll nu! - Du vill inte, så sitt där då!
(Går.)

Amman Herr Adolf! Vad är det här för slag?
Ryttmästarn Jag vet inte vad det är. Kan du förklara mig hur ni kan behandla en gammal man som om han vore ett barn!
Amman Inte förstår jag det, men det är väl därför att ni äro kvinnors barn alla män, stora som små...
Ryttmästarn Men ingen kvinna är av man född. Ja, men jag är ju Berthas far. Säg, Margret, tror du inte det? Tror du inte?
Amman Å gud, vad han är barnslig. Visst är han väl sitt eget barns far. Kom och ät nu, och sitt inte där och sura! Så! Så, kom nu bara!
Ryttmästarn (stiger upp) Gå ut kvinna! Åt helvete häxor!
(Till tamburdörren.) Svärd! Svärd!
Kalfaktorn (in) Herr ryttmästarn!
Ryttmästarn Låt sätta för kappsläden, genast!
Amman Herr ryttmästarn! Hör nu på...
Ryttmästarn Ut kvinna! Genast!
Amman Bevara oss gud, vad skall nu bli av?
Ryttmästarn
(tar på sig mössan och rustar att gå ut) Vänta mig icke hem före midnatt!
(Går.)


Fadren är ett drama skrivet av August Strindberg och temat är kampen mellan könen som vi precis har visat exempel på, det är en stark och hetsig dialog igenom hela boken som bara tycks blir mer hetsig för varje scen. Dramat är uppbyggt i tre akter, med rollerna Ryttmästaren, Laura, Pastorn, Bertha (hans dotter), Doktor Östermark, Amman, Nöjd och Kallfaktorn.
I Fadren kan vi också utläsa många motiv som drar nära paralleller till Strindbergs liv. T.ex. Så är Ryttmästaren vetenskapsman och hindras i sitt arbete av Laura, såsom Strindberg kan ha uppfattat sitt liv som vetenskapsman med Siri. Samma sak är med Ryttmästarens tvivel om att han faktiskt är son till sitt barn, som också är ett av motiven i boken. Laura väcker hans oro genom en ironi om att han faktiskt inte kan veta om barnet är hans och han går rätt i fällan, och det blir hans undergång. Strindberg hade samma problem med Siri, och hon hade dessutom varit otrogen och Strindberg gruvade sig mycket över om han faktiskt var far till vissa av sina barn.
Sen har vi ett av de starkaste motiven i dramat vilket är själsmordet. Jag tänker inte gå in på handlingen eftersom jag inte vill avslöja slutet, men det syftar på, att man endast med psykisk press kan driva en person så långt att det slutar i galenskap och till och med död.
I många verk så drar Strindberg nära paralleller till sitt eget liv och Fadren är ett mycket bra exempel på det, motiven, rollerna och intrigerna är så som Strindberg upplevde dem i sitt liv. Med det vill jag avsluta och tacka Anna för att hon varit med och haft en av dialogerna från Fadren med mig.

Inga kommentarer: