onsdag 6 februari 2008

Kul från pre :D

Torsbergsgymnasiet

Kurs: Svenska A

Wolfgang Amadeus Mozart

Den sanna historien bakom geniet

Enskilt arbete Vt. 2007

Olle Ljungdahl

IB06b

Handledare: Englesson O-Nils Ninna


Innehåll

INLEDNING ………………………………………………………………………………………………………………………… 2

Bakgrund och källor …………………………………………………………………………………………………………… 2

AVHANDLING …………………………………………………………………………………………………………………….. 2

Underbarn? ………………………………………………………………………………………………………………………… 2

Mozart och filmen ”Amadeus” ……………………………………………………………………………………………. 3

Mozarts död ……………………………………………………………………………………………………………………….. 4

SLUTSATS ……………………………………………………………………………………………………………………………. 4

KÄLLFÖRTECKNING …………………………………………………………………………………………………………….. 6


Inledning

Wolfgang Amadeus Mozart anses av många vara den största musikern någonsin inom klassisk musik och hans namn lever kvar ännu idag, århundraden efter hans död. Min tanke med den här rapporten är att undersöka historien om Mozart och försöka reda ut vad som är sant och vad som inte stämmer i många tolkningar av Mozarts liv. Genom att jämföra historisk fakta med filmen som handlar om Mozarts sista år i livet, ”Amadeus”, så vill jag få fram en så sannolik bild som möjligt om vem Mozart verkligen var.

Bakgrund och källor

När jag såg filmen Amadeus så blev jag genast intresserad av Mozart, hans liv, hans musik, men mer än något annat hans personlighet. Filmen skildrar Mozart som ett geni som inte får den uppskattning han förtjänar i sin egen livstid. Filmen är också något dramatiserad när det gäller Salieri och hans avundsjuka gentemot Mozart. Trotts dessa misstag och felaktliga skildringar var det den här filmen som fick mig intresserad av ämnet, och även om jag kommer kritisera filmen mycket genom denna rapport så tycker jag fortfarande att den är väldigt bra, om man kan bortse från det historiska perspektivet.

Efter att jag bestämt mig för att gå djupare på ämnet så har jag försökt läsa in mig på Mozart ur historiskt perspektiv. Det visade sig vara minst lika intressant som att se filmen, även om vissa spekulationer som gjorts i filmen visade sig vara icke korrekta. Jag kommer basera min rapport på källor i diverse böcker, men också en del från internet.

Avhandling

Underbarn?

Mozart föddes år 1756 i Salzburg. Hans far Leopold Mozart var kompositör vid hovet i Salzburg, och en mycket framstående musiker. Det var tack vare honom Mozart fick lära sig att spela och komponera sin egen musik. Mozart började spela instrument ungefär samtidigt som han lärde sig att gå, han var ett underbarn. Redan vid 5 års ålder så skrev Mozart sin första långa konsert och Leopold hjälpte Mozart därifrån att påbörja sin egen musikaliska karriär. År 1762 åkte de till München där Mozart visade upp sig inför publik för första gången, och man kunde utan tvekan konstatera att han var ett geni och underbarn. Det var det första steget i en lång rad av uppvisningar som skulle fortsätta genom hela Mozarts liv.[1]Med detta kan vi dra slutsatsen att Mozart faktiskt var ett underbarn och anses med all rätt som ett geni genom tiderna.

Mozart och filmen ”Amadeus”

Filmen Amadeus som handlar om Mozarts liv har fått mycket kritik för sina spekulationer och rena gissningar som jag skulle vilja kalla det. Den handlar om Mozarts sista tid innan han dog och Salieris svartsjuka som leder till Mozarts död. Filmen börjar med att Salieri biktar sig för en präst, Salieri sitter på ett hem för psykiskt sjuka. Det är sant att Salieri hamnade på ett sådant hem, men anledningen som visas i filmen, att hans svartsjuka gentemot Mozart gjorde honom galen, är en ren spekulation. Det enda som filmen skildrar historiskt när det gäller Salieri är att han var hovkompositör i Wien. Hela idén om att han skulle vara arg på gud för att han inte fått samma musikaliska begåvning som Mozart är också påhittat i filmen.

Filmen visar också en scen när Joseph II ska spela piano när Mozart kommer in i salen. Här visar man att kejsaren var en ganska medioker pianospelare men i själva verket så hade han gått en mycket bra musikutbildning och filmen visar en helt falsk bild av hur han spelar, för att ytterligare understryka Mozarts begåvning.

Det tas upp mycket av Mozarts ekonomiska bekymmer i filmen. Här stämmer faktiskt mycket av det som visas, han var skyldig mycket pengar och hade ekonomiska problem, men inte därför att han var fattig. Han bodde i ett av de rikaste områdena i Wien och levde ett överklassliv. Problemet med pengarna berodde snarare på att när han tjänade mycket pengar under en period så hade han svårt att spara dem. Som hans fru Constanze säger i filmen, ”Pengarna bara rinner genom händerna på honom (Mozart)”. Den här delen av filmen är mycket korrekt i det att Mozart hade svårt att hålla i pengar.

Mozarts personlighet har spekulerats runt mycket och kanske är det för att många vill försöka se mannen bakom den genialiska musiken. Mycket av det som visas i filmen stämmer om man tänker sig Mozart som person, det finns många källor som berättar att han var en mycket flamsig och virrig man, till exempel i brev så har man hittat många beskrivningar av honom. Det finns dock en del avvikelser i filmen, någon gång i början av filmen så visas en scen då Mozart jagar Constanze in till ett rum tomt på folk, men fullt av olika maträtter, de blir förföljda in i rummet av Salieri som ser dem då de kryper runt under bord och jagar varandra lekfullt. Det här är en ytterst osannolik bild, att Salieri skulle ha sett Mozart där för första gången och att Mozart dessutom friar till Constanze där. Det här är också en ren dramatisering och stämmer inte med något historiskt fakta. En rolig del som dock kommer fram i den här scenen och som stämmer med Mozarts person är att han talar baklänges. Mozart hade som liten en lek då han befann sig i en annan värld där allting gick baklänges och alla ord var bakåtvända. Mozart säger i den här scenen till Constanze ”uoy evol I”, I love you.

Att Mozart inte uppskattades mycket i Wien och att hans musikaliska förmåga var underskattad är en del av den sanna historien, även om det kan ha överdramatiserats i filmen. Vid ett tillfälle säger kejsaren att Mozart har ”för många noter” efter en av Mozarts konserter. Det var faktiskt en ganska vanlig åsikt vid den här tiden att Mozarts musik var en aning för mycket, att den helt enkelt gick för fort och för våldsamt för att man skulle orka sitta i timmar och lyssna på den. Sättet att beskriva det på med ”för många noter” kan kritiseras, men kejsaren var inte den ende som hade svårt att förstå Mozarts nära på revolutionerande musikstil.

Mozarts död

Efter Mozarts död så har det spekulerats mycket i vad som tog livet av honom vid en så tidig ålder. I det här har många författare i modern tid spekulerat och skrivit olika teorier om. Det handlar då oftast om mord med motiv till allt från otrogenhet till avundsjuka. Faktum är att om man ser det hela utan att spekulera och gissa så är förklaringen på Mozarts död helt enkelt ohälsa, något som isom i själva verket var en mycket vanlig dödsorsak på 1700-talet i Europa. Hygienen var dålig och istället för att ofta tvätta sig så bytte man till rena kläder vilket inte hjälpte särskilt mycket.

En av dödsteorierna är framspekulerad av Francis Carr, som har skrivit en biografi om Mozart. I sin biografi om Mozart så skyller han inte Mozarts död på Salieri, utan Franz Hofdemel. Enligt Carr så ska Mozart ha haft en affär med hans fru Magdalena. Det stöd som Carr har för sin teori är att Hofdemel misshandlade sin fru grovt vid ungefär samma tidpunkt som Mozart blev sjuk och till sist dog. Det är faktiskt det enda konkreta beviset, och det är inte ens ett bevis så spekulationen eller teorin är helt enkelt inte godtagbar eftersom det inte finns något som stödjer den.[2]

Den mest kända orsaken för Mozarts död har dock tillkommit av filmen Amadeus som jag redan har diskuterat, att Salieri i sin fruktansvärda avundsjuka skulle ha bidragit till Mozarts död. För detta finns inte heller några konkreta bevis utan bara spekulationer och när vi ser Mozart från ett historiskt perspektiv så finns det mycket mer som pekar på att han dog i sjukdom.

Sammanfattning

Varför har Mozarts liv och personlighet då blivit en så stor fråga i modern tid? Att hans musik var ett genis verk och att den är mycket uppskattad idag är såklart en förklaring. Många blir väldigt imponerade av hans geni och vill se mannen bakom verken, men ofta så söker man då en väldigt dramatisk historia. Det här är något som har lett till alla dessa spekulationer och dramatiseringar av Mozarts historia, självklart kan han ha varit en mycket fascinerande man, men när spekulationer skapas på för liten grund så måste de ifrågasättas om det verkligen var så det var. Källorna och bevisen som finns kvar från just Mozart är ganska så svåra att tolka och man kan lätt få fel uppfattning av brev och andra nedskrivna saker som har med Mozart att göra.

Slutsats

Det enda man verkligen kan säga bestämt är att vi inte riktigt vet om Mozart dog av förgiftning eller sjukdom och så borde biografier av Mozart också skildra hans död. Samma sak gäller Salieris svartsjuka och inflytande vid hovet och Mozarts relationer till hovet, . det Det finns allt för mycket spekulationer, och att efter så många rykten och gissningar försöka se en sanning i en sådan historia är någonting omöjligt.


Källförteckning

  • ”Amadeus” and Mozart: Setting the Record Straight, A. Peter Brown, 1992, www.themozartproject.org/esseys/brown.html
  • Musikens Mästare, Michael White, 1933
  • Mozart, Alfred Einstein 1989
  • Mozart och hans värld, Nils-Olof Franzen, 1978
  • Filmen Amadeus



[1] (Michael White, 1993)

[2] (A. Peter Brown, 1992, www.themozartproject.org/esseys/brown.html)

Inga kommentarer: